آیا می دانستید، چربی های مختلفی در بدن وجود دارند با رنگهای مختلف؟

هر رنگ چربی، یک نوع اخطار!

 

انواع چربی بدن: فواید و خطرات!

 

با وجود استفاده گسترده از کلمه “چربی” برای توصیف تمام چربی های بدن، در واقع چندین نوع مختلف چربی در بدن شما وجود دارد.

 

برخی از انواع چربی ها می توانند بر سلامت شما تأثیر منفی بگذارند و به بیماری کمک کنند. برخی دیگر برای سلامتی شما مفید و ضروری هستند.

انواع اصلی سلول های چربی سلول های سفید، قهوه ای و بژ هستند. آنها می توانند به صورت چربی ضروری، زیر جلدی یا احشایی ذخیره شوند.

انواع اصلی سلول های چربی سلول های سفید، قهوه ای و بژ هستند. آنها می توانند به صورت چربی ضروری، زیر جلدی یا احشایی ذخیره شوند. هر نوع چربی نقش متفاوتی دارد. برخی از آنها متابولیسم سالم و سطوح هورمونی را ارتقا می دهند، در حالی که برخی دیگر به بیماری های تهدید کننده زندگی کمک می کنند، از جمله: دیابت نوع 2بیماری قلبیفشار خون بالاسرطانبرای آشنایی بیشتر با انواع مختلف چربی بدن، ادامه مطلب را بخوانید. سفیدچربی سفید نوعی چربی است که اکثر مردم بلافاصله به آن فکر می کنند.از سلول‌های سفید بزرگی تشکیل شده است که در زیر پوست یا اطراف اندام‌های شکم، بازوها، باسن و ران‌ها ذخیره می‌شوند. این سلول های چربی راهی بدن برای ذخیره انرژی برای استفاده بعدی هستند.این نوع چربی همچنین نقش زیادی در عملکرد هورمون هایی مانند: استروژنلپتین (یکی از هورمون هایی که گرسنگی را تحریک می کند)انسولینکورتیزول (هورمون استرس)هورمون رشددر حالی که مقداری چربی سفید برای سلامتی لازم است، چربی بیش از حد سفید بسیار مضر است. درصد چربی بدن سالم بسته به سطح تناسب اندام یا فعالیت بدنی شما متغیر است.

 

مردان غیر ورزشکار باید درصد کل چربی بدن در محدوده 14 تا 24 درصد داشته باشند، در حالی که زنان غیر ورزشکار باید در محدوده 21 تا 31 درصد باشند. درصد چربی بدن بالاتر از حد توصیه شده می تواند شما را در معرض خطر بیماریهای زیر قرار دهد: دیابت نوع 2بیماری عروق کرونرفشار خون بالاسکتهعدم تعادل هورمونیعوارض بارداریبیماری کلیویبیماری کبدسرطان

 

رنگ قهوه ایچربی قهوه ای نوعی چربی است که عمدتاً در نوزادان یافت می شود، اگرچه بزرگسالان هنوز مقدار بسیار کمی از چربی قهوه ای را، به طور معمول در گردن و شانه ها، حفظ می کنند.این نوع چربی اسیدهای چرب را می سوزاند تا شما را گرم نگه دارد. محققان علاقه مند به یافتن راه هایی برای تحریک فعالیت چربی قهوه ای برای کمک به پیشگیری از چاقی هستند.

 

بژ (روشن)چربی بژ (یا روشن) یک حوزه تحقیقاتی نسبتاً جدید است. این سلول های چربی در جایی بین سلول های چربی قهوه ای و سفید عمل می کنند. همانند چربی قهوه ای، سلول های بژ می توانند به جای ذخیره سازی، به سوزاندن چربی کمک کنند. اعتقاد بر این است که هورمون‌ها و آنزیم‌های خاصی که هنگام استرس، سرما، یا زمانی که ورزش می‌کنید ترشح می‌شوند، می‌توانند به تبدیل چربی سفید به چربی بژ کمک کنند.این یک حوزه تحقیقاتی هیجان انگیز برای کمک به پیشگیری از چاقی و به حداکثر رساندن سطح چربی سالم بدن است.

 

چربی ضروریچربی ضروری دقیقاً همین است – برای زندگی و بدنی سالم ضروری است. این چربی در بدن شما یافت می شود: مغزمغز استخواناعصابغشاهایی که از اندام های شما محافظت می کنندچربی های ضروری نقش عمده ای در تنظیم هورمون ایفا می کنند، از جمله هورمون هایی که باروری، جذب ویتامین و تنظیم دما را کنترل می کنند.تحقیقات نشان داده، زنان برای داشتن سلامتی به حداقل 10 تا 13 درصد از ترکیب بدن خود نیاز دارند تا از چربی های ضروری تامین شود، در حالی که مردان به حداقل 2 تا 5 درصد نیاز دارند.

 

 

چربی زیر پوستیچربی زیر پوست به چربی ذخیره شده در زیر پوست اشاره دارد. این ترکیبی از سلول های چربی قهوه ای، بژ و سفید است. بیشتر چربی بدن ما زیر جلدی است. این چربی است که می توانید آن را روی بازوها، شکم، ران ها و باسن خود فشار دهید یا فشار دهید. متخصصان تناسب اندام از کولیس برای اندازه گیری چربی زیر جلدی به عنوان راهی برای تخمین درصد کل چربی بدن استفاده می کنند. کولیس: وسیله ای است برای تخمین تقریبی عمق و قطر چربی های بدن. ذره ایچربی احشایی، همچنین به عنوان “چربی شکم” شناخته می شود، چربی سفیدی است که در شکم و اطراف همه اندام های اصلی شما مانند کبد، کلیه ها، پانکراس، روده ها و قلب ذخیره می شود. سطوح بالای چربی احشایی می تواند خطر ابتلا به دیابت، بیماری قلبی، سکته مغزی، بیماری شریان ها و برخی سرطان ها را افزایش دهد. مقدار معینی از چربی زیر جلدی طبیعی و سالم است، اما مصرف بیش از حد آن می تواند منجر به عدم تعادل در سطوح هورمونی و حساسیت شود.

 

فواید ترکیب بدن بسیار مهم است. بدن شما با درصد چربی کلی مناسب بهترین عملکرد را خواهد داشت. داشتن درصد چربی بدن سالم فواید بسیاری دارد، از جمله:

تنظیم دماسطوح هورمونی

متعادل سلامت باروری

بهتر ذخیره کافی ویتامین

عملکرد عصبی خوب

متابولیسم سالم قند خون متعادل

 

خطر انباشتن بیش از حد چربی سفید، به ویژه چربی احشایی، می تواند برای سلامتی شما مضر باشد. چربی احشایی می تواند خطر ابتلا به بیماری های زیر را افزایش دهد:

بیماری قلبی

سکته

بیماری عروق کرونر

آترواسکلروز

عوارض بارداری

دیابت نوع 2

اختلالات هورمونی

برخی از سرطان ها

 

 

درصد چربی بدن

ترکیب بدن را می توان با استفاده از چندین روش اندازه گیری کرد. یکی از روش های رایج برای تخمین درصد چربی بدن، اندازه گیری چین خوردگی پوست است. یک تکنسین آموزش دیده می تواند با استفاده از کولیس، ابزاری شبیه انبر، چین های پوست بازوها، کمر و ران های شما را برای تخمین درصد چربی کل بدن، نیشگون بگیرد و اندازه بگیرد.

 

این روش عمدتاً چربی زیر پوست را اندازه گیری می کند.آنالیز امپدانس بیوالکتریکی روش دیگری برای تعیین درصد چربی بدن است. این اغلب در امکانات تمرینی ورزشی استفاده می شود. این آزمایش شامل ایستادن روی دستگاهی است که از جریان الکتریکی برای اندازه‌گیری میزان توده لاغر در مقابل توده چربی در بدن شما استفاده می‌کند. آزمایشات شاخص توده بدنی (BMI) و دور کمر نیز ممکن است مفید باشد. در حالی که آنها درصد خاصی از چربی بدن را ارائه نمی دهند، تخمینی را بر اساس قد و وزن شما ارائه می دهند.

 

BMI به عنوان نسبت وزن به قد محاسبه می شود، در حالی که دور کمر اندازه کوچکترین قسمت کمر است. دور کمر بیشتر از 88 سانتی متر در زنان و 101 سانتی متر در مردان خطر بیشتری برای بیماری در نظر گرفته می شود، زیرا افزایش دور کمر می تواند نشان دهنده وجود چربی احشایی باشد.

 

رژیم غذایی و چربی یک فرض رایج این است که یک رژیم غذایی پرچرب چیزی است که باعث می شود فرد چربی بدن بیش از حد داشته باشد. تنها بخشی از این قضیه درست است. در حالی که چربی کالری بیشتری نسبت به کربوهیدرات ها یا پروتئین دارد، افراد برای سلامتی به مقدار مشخصی چربی رژیم غذایی نیاز دارند. غذاهای تصفیه شده و فرآوری شده که دارای کربوهیدرات زیاد و فیبر کم هستند نیز می توانند باعث افزایش وزن شوند. افرادی که رژیم های غذایی سرشار از قندهای تصفیه شده و غذاهای فرآوری شده دارند اغلب مستعد ابتلا به چربی احشایی هستند که به عنوان پیش بینی کننده بیماری از چربی زیر جلدی خطرناک تر است. کالری های مصرف شده که برای بدن مورد نیاز نیستند به عنوان ذخایر چربی ذخیره می شوند. از نظر افزایش یا کاهش وزن، تعداد کل کالری‌هایی که دریافت می‌کنید در مقابل کالری‌هایی که هر روز می‌سوزانید، مهم است نه اینکه این کالری‌ها از چربی، کربوهیدرات یا کربوهیدرات‌ها باشد یا نه.

اکثر متخصصان رژیم غذایی سرشار از پروتئین، کربوهیدرات های پیچیده و فیبر را با اندازه متوسط ​​توصیه می کنند. یک رژیم غذایی سالم زمانی موثرتر است که با یک برنامه ورزشی منظم ترکیب شود. تمرینات قدرتی به ویژه در افزایش متابولیسم، ساخت توده عضلانی بدون چربی و جلوگیری از افزایش چربی در طولانی مدت موثر است.

 

 

سه نوع چربی، سه نوع ذخیره سازی سه نوع سلول چربی در بدن وجود دارد:

سفید، قهوه ای و بژ

سلول های چربی را می توان به سه روش ذخیره کرد:

چربی ضروری، زیر جلدی یا احشایی.

چربی ضروری برای یک بدن سالم و کارآمد ضروری است. چربی زیر پوست بیشتر چربی بدن ما را تشکیل می دهد و در زیر پوست یافت می شود. این روش بدن برای ذخیره انرژی برای استفاده بعدی است.

چربی احشایی در شکم در میان اندام های اصلی یافت می شود. در سطوح بالا می تواند بسیار خطرناک باشد. درصد چربی بدن بالا، و به ویژه وجود چربی احشایی، می تواند خطر ابتلا به تعدادی از بیماری ها را افزایش دهد.چربی احشایی در شکم در میان اندام های اصلی یافت می شود. در سطوح بالا می تواند بسیار خطرناک باشد. درصد چربی بدن بالا، و به ویژه وجود چربی احشایی، می تواند خطر ابتلا به تعدادی از بیماری ها را افزایش دهد.برای ترویج کاهش وزن یا جلوگیری از افزایش وزن، مطمئن شوید که همان تعداد کالری که می سوزانید بخورید یا کالری کمتری نسبت به کالری مصرف کنید. رژیم غذایی پر پروتئین همراه با ورزش منظم به ویژه در جلوگیری از ذخیره چربی احشایی موثر است.

 

رضا ناصری- کارشناس ورزشی و مربی تربیت بدنی

درج دیدگاه

عضویت در لایو اینستاگرام