جزء جدانشدنی از زندگی ما ایرانیان شده است. فشارهای اقتصادی، مسائل روز جامعه و … از جمله اصلی‌ترین دلایل استرس را تشکل می‌دهند.

به عبارتی تأثیر استرس بر چاقی را نمی‌توان نادیده گرفت.  استرس سبب تند غذا خوردن می‌شود در حالی که اصلاً طعم و مزه غذا را حس نمی‌کنید. حتی گاهی اوقات تازه ناهار خورده‌اید ولی باز هم احساس گرسنگی دارید و دلتان خوراکی شیرین و خوشمزه یا غذاهای شور و سرخ کردنی می‌خواهد. در نتیجه بعد از مدتی وزنتان بالا می‌رود. به این اتفاق چاقی ناشی از استرس می‌گویند. در این حالت برخی از افراد به فکر لاغری با رژیم ورزشی می‌افتند، که فکر درست و صحیحی است؛ در اصطلاح عامیانه یک تیر و دو نشان است چون هم به تناسب اندام می‌رسند و هم استرس خود را از بین می‌برند.

استرس :

استرس حسی است که همه ما آن را تجربه کرده‌ایم. زمانی که استاد اعلام می‌کند فردا امتحان می‌گیرد یا مهمانی که سر زده می‌رسد و زمانی که برای کار مصاحبه دارید. در این موقعیت‌ها استرس می‌گیرید. ضربان قلب کم کم بالا می‌رود و تند نفس می‌کشید دست و پایتان را گم می‌کنید و نمی‌دانید از کجا شروع کنید. استرس بخش خیلی طبیعی از زندگی است که به هیچ وجه امکان فرار از آن وجود ندارد. استرس چیز بدی نیست و اگر نباشد هیچ تلاشی برای رسیدن به هدف‌هایتان نمی‌کنید و یا کلاً آن‌ها را فراموش می‌کنید. به عنوان مثال اگر شب امتحان استرس نداشته باشید به فکر مرور درس‌ها نمی‌افتید.

آیا استرس باعث چاقی می‌شود؟

برخی از واکنش‌ها جنبه فیزیولوژیک دارد. یعنی فرد در هنگام استرس مداوم دستشویی می‌رود یا برخی دیگر یبوست می‌گیرند و حتی ممکن است بیشتر بخوابند. کسانی هستند که موقع استرس داد و فریاد می‌کنند یا خود را مشغول کارهایی مثل تمیز کردن خانه، شستن لباس‌ها، تعمیر وسایل خانه و غیر می‌کنند تا استرس را از ذهن خود دور نگه دارند. تأثیر استرس بر چاقی و اعتیاد به خوردن زیاد است. زمانی که با اضطراب و ولع غذا می‌خورید بعد از زیاد خوردن دلتان می‌خواهد ریزه‌خواری کنید و دنبال تنقلات می‌گردید.

برای رهایی از استرس :

کالری بالایی را مصرف می‌کنید و بعد اضافه وزن و چاقی به سراغتان می‌آید. متاسفانه از طرف دیگر با افزایش وزن، استرس هم زیادتر می‌شود. اگر خوردن غذا را راه حلی برای استرس می‌دانید بین چرخه معیوب استرس و خوردن اسیر شده‌اید. استرس به صورت معمول برای زندگی لازم است و ضرورتی ندارد که کامل حذف شود. بدون استرس زندگی ساکن است و سبب تنبلی جسمی و ذهنی می‌شود اما مقدار بیش از اندازه آن تعادل بدن را به هم می‌زند و عملکرد بدن را دچار مشکل می‌کند. بنابراین مدیریت استرس تنها راه مقابله با این مشکل است. بهترین کار برای کنترل استرس همراه با چاقی، لاغری با رژیم ورزشی است.

مقابله با چاقی ناشی از استرس

مهم‌ترین موضوع در مقابله با استرس این است که ذهن و نوع نگرش نسبت به زندگی را بدانید. زمانی که خودتان را قبول داشته باشید مبارزه با سختی‌ها هم آسان می‌شود.

  1. استرس و چاقی همیشه ژنتیک مقصر نیست: همیشه با خودتان نگویید که چاقی ارثی است چون دیگر تلاشی برای تناسب اندام نمی‌کنید. گاهی اوقات فکر می‌کنید ژنتیک نقش مهمی در چاقی دارد. در صورتی که تنها چیزی که دارید مسیر عصبی است.
  2. استرس و چاقی، مسیر را عوض کنید: سعی کنید مسیر عصبی را تغییر دهید. هر بار که عادتی را با اراده کنار می‌گذارید سلول‌های عصبی آن بخش کم رنگ و بسیار ضعیف می‌شوند اما هرگز از بین نمی‌روند.
  3. استرس و چاقی، نفس عمیق بکشید: نفس عمیق روشی آرامش‌بخش است پیش از هر اتفاقی و در طول روز به طور مداوم از آن استفاده کنید. وقتی تحت فشار هستید به صورت طبیعی تنفس شما سریع‌تر و در نتیجه سطحی‌تر می‌شود.
  4. استرس و چاقی، خوب فکر کنید: قبل از انجام هر کاری به آن فکر کنید. مثلاً در اولین حرکت که به سراغ شیرینی و شکلات می‌روید خودتان را متوقف کنید. این کار را خویشتن‌داری می گویند.
  5. استرس و چاقی، احساسات خود را بروز دهید: گاهی اوقات ممکن است اتفاقی بسیار استرس‌زا رخ دهد. مثلاً با ماشین همسرتان تصادف کردید و نمی‌دانید چگونه خبر دهید. به جای صحبت با همسر استرستان را با خوراکی‌های یخچال خالی می‌کنید. یادتان باشد شناخت احساسات و بروز آن‌ها ضروری است.
کلام آخر

یادتان باشد زمانی که کاری را تازه شروع می‌کنید ممکن است در آن دچار اشتباه شوید و هیچ اشکالی ندارد. نگذارید تأثیر استرس بر چاقی شما را از هدف کاهش وزنتان یا همان لاغری با رژیم ورزشی دور کند. با انجام راه حل‌های بالا نیازی نیست نگران چاقی ناشی از استرس باشید. شما با یک برنامه غذایی و ورزشی مناسب از آقای رضا ناصری دروازه بان سابق تیم ملی فوتسال ایران می‌توانید استرس و چاقی را از خود دور کنید.

همچنین میتوانید (چقدر می توانید در یک ماه وزن کم کنید؟) را مطالعه کنید.

درج دیدگاه

عضویت در لایو اینستاگرام