خیلی از شاگردانم و دوستانی که از من برنامه گرفتند، مرتب از من سوال میکنند: “چرا موقع تمرین عرق نمیکنند؟”

آیا باید وسط روز که هواگرمتر هست ورزش کنیم تا بیشتر عرق کنیم؟

آیا من که بدنم عرق نمیکنه، با دوستم که بدنش کلی عرق میکنه، چه فرقی داریم؟ دوستم سالمتره من نیستم؟!

آیا یک پیراهن خیس عرق به این معنی است که شما در واقع کالری بیشتری سوزانده اید یا نه؟

 

بچه ها توجه داشته باشید که، باید هدفتان از ورزش کردن، اول از همه؛ سلامتی و تناسب اندامتان باشد.

 

شایعه:

هر چه بیشتر عرق کنید، تمرین بهتری خواهید داشت.

خیلیها عقیده دارند که عرق کردن یعنی کالری سوزی بیشتر و آتش و گرما نشانه خوبی از سوزاندن کالری و چربی های اضافه بدن است!

معمولا وقتی تمرینات سخت و سنگین کار میکنیم، احساس می‌کنیم که ماهیچه هایمان آتش گرفته‌اند. در واقع، بسیاری از ما احساس می کنیم اگر گرم و عرق نشده باشیم، در واقع ورزش نکردیم. اما آیا این درست است – و اگر چنین است، آیا باید در حین ورزش به دنبال راه هایی باشیم که شرایط را حتی بیشتر گرم کنیم؟

به عبارت دیگر آیا باید محیط خود را هم گرم کنیم؟ تعریق یک فشارسنج قابل اعتماد نیست، اما ورزش کردن در گرما می تواند اثربخشی برنامه های روزمره شما را افزایش دهد.عرق کردن فرآیند خنک‌سازی بدن شما است تا به شما کمک کند دمای بدن را ثابت نگه دارید – اما تعریق نشانگر تمرین نیست.در واقع واکنش بدنها به میزان تعریقشان متفاوت است. هر بدنی متفاوت است و به طور متفاوتی عرق می‌کند، و میزان یا کم عرق کردن شما با تعداد کالری‌هایی که می‌سوزانید برابری نمی‌کند.آیا بالا بردن حرارت برای اینکه کمی بیشتر عرق کنید اصلا کمکی می کند؟ ممکن است. از مزایای تحقیقاتی ثابت‌شده تمرین در گرما – میتوان به بهبود فرآیند تعریق/خنک کردن، افزایش جریان خون در پوست و افزایش حجم خون اشاره کرد.

 

پس عرق کردن در هنگام فعالیت، وزش، تمرینات هوازی خوب است ولی بیشتر از آنکه نشانه چربیسوزی باشد، نشانه برقراری تعادل بین قلب، عضلات، ریه و تنفس فرد می باشد.

 

رضا ناصری- کارشناس و مربی تربیت بدنی

درج دیدگاه

عضویت در لایو اینستاگرام